Lifestyle

Jak spać szybciej?!

Napisany przez Łukasz Kruszewski

W poprzednim tygodniu opisywałem jak od strony biologicznej działa nasz sen. Dzisiaj przechodzimy od razu do tematu jak można zwiększyć jego efektywność, czyli jak to mówił Arnold Schwarzenegger jak „spać szybciej” 😃

Tematyka optymalizacji snu to w zasadzie dwie kategorie, możemy tutaj mówić o czynnikach zewnętrznych i wewnętrznych. Czynniki zewnętrzne to środowisko w którym śpimy, czyli odpowiednie oświetlenie, temperatura, powietrze oraz komfort i pozycje snu. Najważniejsze jest to żebyśmy wszystkie te rzeczy umieli zbilansować w taki sposób aby bez problemu można było przechodzić pomiędzy poszczególnymi fazami snu. Zatem prześledźmy każdy z nich:

👉 Temperatura – pamiętając z poprzedniego wpisu, że w fazie snu głębokiego temperatura naszego ciała się obniża ważne jest abyśmy tak dostosowali temperaturę otoczenia aby sprzyjała ona procesowi wychładzania organizmu. Idealna temperatura podczas snu waha się w przedziale od 18 do 22 stopni. Dodatkowo niższe przedziały tej skali poprawiają procesy zasypiania.

👉 Powietrze – w miejscach o dużym zanieczyszczeniu powietrza warto zastosować oczyszczacze i filtry powietrza aby poprawić jego jakość. Dodatkowo warto pamiętać o wilgotności, optymalna wilgotność powietrza podczas snu powinna wynosić ok. 40%.

👉 Oświetlenie – przy tym temacie bardzo istotna jest kwestia światła niebieskiego. Nie wiem czy wiecie ale nasz organizm światło niebieskie, czyli chociażby te emitowane z wszelkich ekranów, interpretuje jako promienie słoneczne. W tej sytuacji zatrzymany zostaje proces produkcji melatoniny, czyli hormonu snu i nasz mózg dostaje sygnał do ❗️WYBUDZENIA ❗️organizmu! Człowiek biologicznie zaprogramowany jest do spania w całkowitej ciemności. Optymalnie godzinę przed snem nie powinniśmy w ogóle narażać się na promienie światła niebieskiego, albo korzystać ze specjalnych okularów blokujących takie światło.🤓

👉 Komfort i pozycje snu – chodzi tutaj o ergonomię, czyli stosowanie w miarę naturalnych, wygodnych, nieuciskowych materiałów w których i pod którymi śpimy. Chodzi o odpowiednią wymianę temperatury i wilgości pomiędzy naszym chciałem, a otaczającym nas środowiskiem. Jeżeli chodzi o pozycję snu to najlepiej abyśmy spali na plecach albo na prawym boku po to aby nie wywierać silnego nacisku na organy wewnętrzne.

👉 Fale elektromagnetyczne – w trakcie snu telefony powinny być ustawione w tryb samolotowy. Fale elektromagnetyczne są w stanie pogarszać nasz sen, albo nadmiernie nas rozbudzają przez co nie możemy zasnąć albo wybudzają nas w trakcie snu.

✌️ Czynniki wewnętrzne, czyli nawyki i cykl życia.
Tym z kolei zajmiemy się w kolejnych odcinkach 😅

☝️Ps. W załączniku dorzucam zdjęcie z aplikacji Sleep Cycle, to był dobry sen 😴

O autorze

Łukasz Kruszewski

Mąż, początkujący bloger, pasjonat, ekstrawertyczny introwertyk. Uwielbia czytać, uczyć się, bawić się nowościami, patrzeć w gwiazdy i pomagać innym. Jeżeli masz na to ochotę to z chęcią wybiorę się z Tobą na kawę albo inne piwo i porozmawiam o tym i tamtym :)

Zostaw komentarz